Statut Stowarzyszenia

Statut Stowarzyszenia Polaków w Neuchâtel PolNe

Rozdział 1 – postanowienia ogólne

§ 1 Stowarzyszenie Polaków w Neuchâtel „PolNe” jest stowarzyszeniem o celu stricte kulturalnym i niezarobkowym, działającym zgodnie z obecnym statutem oraz artykułem 60 i kolejnymi artykułami Szwajcarskiego Kodeksu Cywilnego. 

§ 2 Siedziba Stowarzyszenia znajduje się w mieście Neuchâtel. Czas trwania Stowarzyszenia jest nieokreślony.

§ 3 Stowarzyszenie ma prawo używania własnych znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących przepisów.

Rozdział 2 – Cele i środki działania

§ 4. 1 Integracja Polaków zamieszkujących kanton Neuchâtel i okolice.

2. Ułatwienie wymiany doświadczeń i wsparcia między różnymi polskimi stowarzyszeniami i grupami.

3. Wspieranie kontaktu z językiem polskim, zwłaszcza wśród najmłodszych.

4. Szerzenie kultury, historii i tradycji Polski.

5. Nawiązywanie i wzmacnianie kontaktów kulturalnych pomiędzy Polską i Szwajcarią.

6. Nawiązywanie i wzmacnianie więzi z regionem zamieszkania, jego mieszkańcami oraz tutejszymi instytucjami o charakterze kulturalnym.

§ 5 Stowarzyszenie może posługiwać się wszelkimi legalnymi środkami bezpośrednimi i pośrednimi, aby zrealizować powyższe cele. 

§ 6 Do realizaji celów Stowarzyszenie przyczynia się założenie i prowadzenie strony internetowej pod adresem polneuchatel.blogspot.ch

Rozdział 3 – członkowie Stowarzyszenia

§ 7 Członkami Stowarzyszenia mogą zostać:

1. Osoby narodowości polskiej, mieszkające w kantonie Neuchâtel i jego okolicach.

2. Wszystkie osoby bez względu na narodowość, które są zainteresowane realizacją celów Stowarzyszenia.

§ 8. 1. Członkostwo uzyskuje się po opłaceniu składki członkowskiej i uzyskaniu akceptacji Zarządu.

2. Pierwszymi członkami Stowarzyszenie będą jego założyciele podpisani pod niniejszym dokumentem. Członkowie Założyciele nabywają prawa członkowskie bez potrzeby zgody Zarządu. 

3. Członkowie niepełnoletni nie mają prawa głosu na zgromadzeniu i nie mogą być wybierani na członków Zarządu.

4. Zarząd może przyznać Członkostwo Honorowe Stowarzyszenia Polaków w Neuchâtel osobom szczególnie zasłużonym stowarzyszeniu.

§ 9 Członkowie mają prawo:

1. Uczestniczyć z prawem głosu w zgromadzeniu członków.

2. Wybierać i być wybranym członkiem Zarządu.

3. Przedstawiać Zarządowi skargi, propozycje i wnioski informacyjne o Stowarzyszeniu niezbędne do prawidłowej działalności tej instytucji.

4. Uczestniczyć we wszystkich przejawach działalności Stowarzyszenia.

§ 10 Członkowie Stowarzyszenia mają obowiązek:

1. W ramach Stowarzyszenia działać zgodnie ze statutem i wspierać Stowarzyszenie w realizacji jego celów.

2. Przyczyniać się do utrzymania Stowarzyszenia poprzez składki ustalone przez Walne Zgromadzenie. Zarząd może zwolnić z tego obowiązku członka w trudnej sytuacji ekonomicznej. Członkowie niepełnoletni są zwolnieni z opłacania składek.

§ 11 Przyczyny utraty członkostwa:

1. Dymisja, którą należy przedstawić na piśmie. Opłacona składka członkowska nie ulega zwrotowi.

2. Wykluczenie, które następuje po decyzji zarządu. Wykluczony członek może odwołać sie do Walnego Zgromadzenia.

3. Długotrwałe niepłacenie składki członkowskiej (przez 2 lata).

Rozdział 4 – władze Stowarzyszenia
§ 12 Władzami Stowarzyszenia są:

1. Walne Zgromadzenie 

2. Zarząd

§ 13 Stowarzyszenie jest reprezentowane na zewnątrz przez Prezesa albo przez innego członka wydelegowanego przez Zarząd.

§ 14 Walne Zgromadzenie jest organem najwyższym w stowarzyszeniu i składa się ze wszystkich członków. Jego decyzje są wiążące dla wszystkich członków, nie wyłączając nieobecnych lub nieuprawnionych.

§ 15 Uprawnienia Walnego Zgromadzenia:

1. Zmiana statutu Stowarzyszenia.

2. Wybór, pozbawienie funkcji i zastąpienie członków Zarządu.

3. Kontrola działalności i zarządzania Zarządu.

4. Zatwierdzenie rocznego budżetu przychodów i rozchodów, oraz podsumowanie działalności za dany rok. Decyzja o wysokości składek członkowskich.

5. Ustalenie głównych linii działania Stowarzyszenia.

6. Ustalenie wysokości składek członkowskich.

7. Zatwierdzanie finansów i uchwalanie budżetu.

8. Rozwiązanie i likwidacja stowarzyszenia.

§ 16 Obrady Walnego Zgromadzenia

1. Obrady Walnego Zgromadzenia odbywają się obowiązkowo minimum raz w roku, zwoływane są przez Zarząd, z co najmniej trzytygodniowym wyprzedzeniem. Zaproszenia rozsyłane są listownie bądź pocztą elektroniczną.

2. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd na wniosek co najmniej 10 członków stowarzyszenia, gdy zachodzi taka potrzeba.

3. Obradom przewodniczy Prezes Zarządu, a w razie jego nieobecności inny członek Zarządu.

4. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów. Każdy członek posiada prawo jednego głosu. W przypadku równości głosów, decyduje głos Prezesa. 

§ 17 Zarząd kieruje, administruje i reprezentuje stowarzyszenie. Tworzy go od 3 do 5 osób, w tym: Prezes; Wiceprezes; Skarbnik; Sekretarz. 

Wyboru członków zarządu dokonuje sie na Walnym Zgromadzeniu. Pełnione funkcje są bezpłatne.

§ 18 Członkowie zarządu:

1. Członkowie zarządu pełnią funkcje przez dwa lata i jego skład może być ponownie wybrany.

2. Członkowie zarządu mogą zostać odwołani przez Walne Zgromadzenie bądź dobrowolnie zrezygnować.

3. Wolne stanowiska w zarządzie zostaną obsadzone na pierwszym Walnym Zgromadzeniu, które zostanie zwołane. Do tego czasu jeden z członków Stowarzyszenia może czasowo pełnić te funkcje.

§ 19 Kompetencje i obowiązki Zarządu:

1. Wykonywanie decyzji Walnego Zgromadzenia, kierowanie działalnością Stowarzyszenia i podejmowanie starań o realizację wyznaczonych celów. Zarząd wypowiada się we wszystkich kwestiach, które nie są zarezerwowane dla Walnego Zgromadzenia.

2. Zbieranie się tyle razy ile wymaga tego działalność Stowarzyszenia.

3. Podejmowanie decyzji dotyczących przyjęcia, dymisji i wykluczenia członków.

4. Czuwanie nad przestrzeganiem statutu, ustalanie regulaminów i zarządzanie dobrami Stowarzyszenia.

5. Ustalanie budżetu i prowadzenie finansów Stowarzyszenia.

6. Do zawierania umów cywilnych i w stosunkach administracyjnych wymagane jest złożenie podpisu przez dwóch członków Zarządu.

Rozdział 5 – ustrój ekonomiczny

§ 20. 1. Obecnie na majątek Stowarzyszenia składają się: składki członkowskie oraz dochody z organizacji wydarzeń.

2. Darowizny pieniężne, subwencje polskich i szwajcarskich władz publicznych, zapisy spadkowe.

3. Inne dochody

§ 21 Majątek Stowarzyszenia służy wyłącznie do realizacji celów wynikających ze statutu.

§ 22 Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w szczególności w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie.

Ew. § 22 Fundusze Stowarzyszenia są zgromadzone na koncie bankowym. Dostęp do konta mają Prezes i Skarbnik. Szczegóły dotyczące konta Stowarzyszenia są zawarte w załączniku A.

Rozdział 6 – postanowienia końcowe

§ 23 Rozwiązanie Stowarzyszenia następuje z inicjatywy Zarządu albo 2/3 członków podczas Walnego Zgromadzenia obradującego w tej kwestii, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. 

§ 24 W przypadku rozwiązania Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie podejmuje decyzje o rozporządzeniu majątkiem Stowarzyszenia.

§ 25 W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.

§ 26 W świetle szwajcarskiego prawa stowarzyszenie rozpoczyna swoje istnienie w momencie powołania do życia przez podpisanie Statutu. 

Ustanowiono 09.03.2012, wznowiono 12.01.2015

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz